Een duurzaam cultuurhuis

Het klimaat en de milieuproblematiek zijn de laatste jaren niet uit de aandacht weg te slaan. En terecht. Ook als cultuurcentrum zijn we ons bewust van onze maatschappelijke rol en proberen we onze cultuurwerking zo duurzaam en milieuvriendelijk te organiseren.

MESSAGE IN A BOTTLE

Wegwerp plastic moet stilaan een uitzondering worden. Elk jaar belandt 8 miljoen ton plastic afval in onze oceanen. Dit plastic wordt niet afgebroken. Nooit. Het valt gewoon uiteen in kleinere deeltjes. Per minuut worden naar schatting 1 miljoen flesjes wegwerpplastic verkocht. Dopper flessen bieden een volwaardig alternatief. Ze zijn van plastic gemaakt, ja. Maar plastic dat duizenden keren kan worden gebruikt. Als je op het podium dus een Dopper fles ziet staan, dan weet je dat er weer enkele plastic wegwerpflesjes vermeden zijn. En daar zullen de dolfijnen en zeepaardjes ons dankbaar voor zijn.

LED-VERLICHTING

In een cultuurcentrum vind je heel wat technisch materiaal terug. Kilometers kabels, heel wat theaterspots, een batterij luidsprekers,… Langzaam maar zeker vervangen we de oude theaterspots door milieuvriendelijke exemplaren. Een klassieke theaterspot verbruikt zowat 1000 watt. De moderne led-versie verbruikt ongeveer 100 watt, een besparing van 90%. Als je weet dat er in het cultuurcentrum meer dan 50 spots permanent in gebruik zijn, levert dit een flinke (milieu)besparing op.

MINDER UITSTOOT, MEER CULTUUR

Onder de noemer ‘Bij de Buren’ maken we samen met andere West-Vlaamse cultuurhuizen een selectie uit elkaars programma en nemen we ons publiek met de bus mee naar een voorstelling bij onze cultuurburen. Naast het artistieke en sociale aspect wil het partnerschap dit jaar nu ook het ecologische aspect benadrukken. Dertig mensen op een bus is beter dan dertig auto’s in de file. Maar dat kan nog beter. In Wouter Deprez en BOS+ vond ‘Bij de Buren’ twee enthousiaste partners. Per gereden kilometer gaat € 1 naar een bebossingsproject in Oost-Vlaanderen. Dankzij het project worden akkers tussen drie opgedeelde stukken bos dankzij 300 nieuwe bomen terug samengebracht tot een geheel. ‘Bij de Buren’ brengt met de actie zodoende oude buren terug bij elkaar.

NIET ALLEEN MEI PLASTICVRIJ

Daar willen we naar streven, om het hele seizoen lang neen te zeggen tegen wegwerpplastic. Toegegeven, we zijn er nog niet helemaal. Maar we zijn wel ambitieus. Want alleen als we zelf met z’n allen minder plastic kopen, kan er iets veranderen. Bij de medewerkers zijn boterhamdozen en tupperware potjes met verse soep al jaren de norm. Maar binnenkort nemen we het volledige cultuurcentrum onder de loep om te bekijken waar het beter kan en hoe we ons aankoopgedrag kunnen aanpassen. Beloofd!

TO PRINT OR NOT TO PRINT

Minder printen betekent minder afval. Nog beter is helemaal niet printen. Digitaal werken is al eventjes ingeburgerd en als er al eens iets wordt uitgeprint, dan gebeurt dit steevast dubbelzijdig. Voor drukwerk gebruiken we papier met het FSC-label (verantwoord bosbeheer). Ook kozen we bewust om de oplages te verlagen. We zetten bewust in op kwaliteit, niet zozeer op kwantiteit.

DIGITAAL TICKET

Het cultuurcentrum drukt heel wat minder tickets af dan voorheen. E-tickets kan je thuis nog wel afdrukken (kies bij voorkeur voor 4 tickets op één pagina) maar ook gewoon op je smartphone downloaden. We scannen het ticket rechtstreeks vanop je telefoon.

Verplaats je met minder CO2 en kies voor duurzame verplaatsingen volgens het STOP-principe: Eerst Stappen, dan Trappen of het Openbaar vervoer gebruiken, vooraleer je eventueel in de Personenwagen stapt. En als je dan toch met de auto komt, waarom dan niet carpoolen?

VAN BACHE TOT (PENNEN)ZAK

Aan de gevel van het cultuurcentrum hangt een groot spandoek. Gemaakt van plastic… Om ervoor te zorgen dat dit plastic niet in het milieu terecht komt, geven we onze spandoeken een tweede leven. Hiervoor werken we samen met TrashDesign.be, een naaiatelier uit het verre Geel dat mensen tewerkstelt die in het reguliere arbeidscircuit niet aan bod komen.

Deze leuke producten worden gemaakt van spandoeken van voorbije voorstellingen. Elk product is op deze manier ook uniek in de wereld! De hebbedingen zijn vanaf nu te koop aan de ticketbalie.