Ik ben gezegend met drie fantastische collega's

TEKST: ILSE CHAMON - FOTO: MIGUEL ROOMS

Eén van de eerste beslissingen van het bestuur in het Casinoproject was om Miguel Rooms weg te plukken uit het cultuurcentrum van Torhout. Twintig jaar later kunnen we stellig verkondigen dat het een puike beslissing was. Miguel is hoofdtechnicus. Hij is niet alleen een technische krak maar ook een echte joviale ‘baas’ van de technici en zaalverantwoordelijken. Miguel stond er ook op dat niet enkel hij maar de hele ploeg op de foto bij dit interview stond.

Miguel, je kan jezelf dus een echte pionier noemen?

Inderdaad, ik was er zelfs al van voor de officiële opening bij. Ik werd benaderd door toenmalig schepen van Cultuur Herwig Vollon, met de vraag of ik het zou zien zitten om in mijn eigen woonplaats als hoofdtheatertechnicus te werken. Ik werkte toen in cultuurcentrum De Brouckere in Torhout als hoofdtechnicus. Voor mij een topkans! Ik kwam in dienst op 1 september 1999 als broekie van 23 jaar (lacht) en kreeg een bureau in de toenmalige Jeugddienst (toen nog gehuisvest in de Noordduinen). De  werfvergaderingen over de bouw van het Casinocomplex volgde ik al van eind 1998 op, samen met de burgemeester, ir. Siska Stockelynck en ing. Stephan Wydooghe.

Theatertechnici onder leiding van Miguel Rooms
(c) Miguel Rooms

 

Wat houdt je job exact in? Wat moet je concreet doen?

Ik stuur een groep van 3 theatertechnici aan. We vormen een hecht kwartet collega’s, vrienden zeg maar. Onze job is divers. CasinoKoksijde heeft een bomvolle agenda (theater, concerten, events, lezingen, film,…). Vooraf dien ik bij alle events na te gaan of ze technisch mogelijk zijn (qua lampen, luidsprekers, mengtafels,…). De hamvraag is steeds: kan de activiteit hier plaatsvinden of niet? Dan check ik of er materiaal moet worden gehuurd en of ik eventueel extra technici moet opsnorren. Daarnaast bedien ik uiteraard ook licht, geluid, video en maak ik lichtplannen en 3D plannen. Ook de werkplanning van ons team puzzel ik in elkaar.

We zijn wel benieuwd naar jouwwerkdag?

Onze werkuren zijn heel onregelmatig. Dit kan gaan van een normale werkdag van 8 uur tot dagen met voorstellingen waar we veel meer presteren. Als je weet dat we tussen de 4 à 9 voorstellingen per week draaien, dan blijft er weinig vrije tijd over en hebben we soms weinig slaap.

Je gaf aan dat je met collega’s werkt. Hoe ziet jouw team eruit?

Ik ben gezegend met drie fantastische collega’s, zonder hen zou het nooit lukken om alles rond te krijgen. Mijn team bestaat uit o.a. Fabrice Coppens. Hij is begonnen op 1 januari 2000. Fabrice was vroeger zaalwachter in het oude Casino, en is zo mee naar het ‘nieuwe’ Casino verhuisd. Hij begon als zaalwachter, kreeg de techniek onder de knie en is ondertussen gepromoveerd tot theatertechnicus.

Daarnaast is er Aaron Jonckheere. Hij was onze stagiair in 2018 en volgde toen podiumtechnieken aan het Ensorinstituut van Oostende. We waren enorm tevreden over zijn inzet en kennis. Toen er een vacature vrijkwam dat jaar was het logisch dat Aaron die zou invullen.

Tot slot Ward Seru. Hij studeerde studiotechnieken en kwam in 2009 in dienst. In 2014 verliet hij ons om te werken als zelfstandig elektricien. Maar de theatermicrobe kon hij niet van zich afschudden en hij kwam terug in dienst in 2019. In de jaren ervoor werkte ik nauw samen met wijlen Lode Denturck (+), Piet Declerck, Robby Legein, Robin Decock, Jasper Bogaert en Ruark Parmentier.

Miguel Rooms aan het werk
(c) Sofhie Legein

Heb jij het gevoel dat die 20 jaar voorbij zijn gevlogen? Of net niet?

Absoluut! Als we foto’s bekijken van toen we hier net begonnen... we waren nog échte spring-in-het-veld-jongens. En nu… ietsje oudere jongens! (lacht) Alles gaat zo snel, we hebben nochtans al veel beleefd.

Ja, nu zijn we natuurlijk benieuwd naar anekdotes.

Goh, de eerste voorstelling die bij mij opkomt is ‘Les Founambules’. Dit was ergens rond de openingsweek. Een uitverkochte zaal. De voorstelling moest om 20 uur beginnen en om 17 uur waren ze nog aan het werken boven de scène. Het gebouw was nog niet af. Net die dag werden alle nieuwe lampen geleverd en moest alles nog gemonteerd raken. Alle hens aan dek dus. Iedereen van de toenmalige ploeg was aan het helpen: diensthoofd Ann-Sofie Beun veegde de scène, Gijs Sohier (communicatie) in actie… We moesten zelfs verlengkabels trekken vanuit de andere kant van het gebouw om stroom te hebben op scène. Dat was écht zot!

Heb je wel eens iets écht raars meegemaakt?

No comment. Niks voor in de boekjes, haha, misschien los ik dit wel als we 30 jaar bestaan (lacht).

Wat is voor jou de belangrijkste evolutie in die 20 jaar op vlak van technieken?

De overschakeling van analoge audio naar digitale audio. Dat is frappant! Vroeger woog een geluidsmengtafel met 48 kanalen 500 kg. Je mocht dan nog 120 kg extra rekenen voor de 2 effectenracken erbij. Dit geheel nam 4 vierkante meter in. Zo’n digitale tafel weegt nu 15 kg all-in. We zijn ook aan het overschakelen naar LED verlichting en dit gaat gepaard met enorme investeringen. Op dit moment is het showlicht aan de beurt. In 2021 pas het theaterlicht, omdat we nog aan het wachten zijn op een standaardmodel. En tot slot zal ook het hele gebouw overschakelen op LED verlichting. In al die jaren zijn we qua techniek altijd heel hard mee met onze tijd, én milieubewust.

Heb je een voorkeur op technisch vlak: wat bereid je het liefst voor: een dansvoorstelling, theatervoorstelling, feest, beurs,…?

Eerlijk? Vooral geen dansvoorstellingen (lacht)! Omdat ik er gewoon geen sikkepit van begrijp. Maar ook omdat we vaak voor dergelijke voorstellingen extra materiaal moeten inhuren. Ik moet wel toegeven dat ik enorm genoten heb van ‘Copy That’ van Pol Coussement. Dat was technisch een hoogstaande voorstelling. Mijn voorkeur gaat uit naar humoristische voorstellingen en concerten. Maar ook de musicals van de gemeentelijke basisschool Koksijde in samenwerking met Johan Bouttery en Frieda Vanslembrouck zijn voor mij top!

Zijn de externe technici die hier komen inspirerend?

De meeste technici die hier komen zijn bijzonder goed. Zeker de dag van vandaag, omdat de hedendaagse technieken zo ingewikkeld zijn (computers, netwerken,…). Toptechnici vind je bij topartiesten. Ze zijn wel vaak zeer gespecialiseerd in ofwel geluid, ofwel licht ofwel video. Wij moeten van alle markten thuis zijn, waardoor we minder uitblinken in iets specifieks.

Heb je nog een droom?

Ja! Ik kijk enorm uit naar het project Casino2020 dat we hebben opgestart en om mee te helpen aan mijn droombeeld van een cultuurcentrum. Wij zijn helemaal klaar voor deze uitdaging!