Vier schepenen van Cultuur. Eén tafel.

TEKST: ZOË COPPENS & GEORGES VERMAST - FOTO: GIJS SOHIER

Na 20 jaar cultuurcentrum CasinoKoksijde staat de teller intussen op vier schepenen van Cultuur. Het cultuurcentrum werd opgericht onder schepen Herwig Vollon. Jan Loones was 21 jaar schepen waarvan 7 jaar schepen van Cultuur en werd vanaf 2016 opgevolgd door partijgenoot Rita Gantois. We zetten de drie ex-schepenen met huidig schepen van Cultuur Stéphanie Anseeuw rond een tafel met koffie en koekjes. Dat leverde een geanimeerd gesprek op dat in goede banen werd geleid door onze jongerenreporters.

© Gijs Sohier

Het cultuurcentrum is twintig jaar jong. Welk moment is jullie persoonlijk het meest bijgebleven?

Jan: Het CasinoKoksijde werd geopend op 1 januari 2000. De weken die hieraan vooraf gingen waren hectisch, want het moest absoluut open op 1 januari. En dat lukte… net. We startten met een heuse openings-14- daagse. Mij blijft vooral een voorstelling met hedendaagse klassieke muziek van Walter Vilain bij. Het werd een prachtige voorstelling waarin Walter al spelend met zijn penselen een naaktmodel schilderde. Jammer genoeg raakten de tickets écht niet verkocht, zelfs het gemeentepersoneel en de verenigingen kwamen er niet op af. De muziek van Walter Vilain was meer voor kenners dan voor het grote publiek. Iemand kwam met het idee op de proppen om een fantastisch kunstwerk van Walter te verloten onder de aanwezigen. Dankzij deze stunt zat de zaal bomvol, weliswaar niet met muziekliefhebbers, maar met kunstliefhebbers. De voorstelling bleef maar duren, zonder pauze. Op den duur hadden mensen nood aan een sanitaire stop, waardoor de zaal een in- en uitstroom van publiek werd. Dezer dagen heeft het Casino een veel gevarieerder programma, wat het toegankelijker en fijner maakt.

Stéphanie: Voor het cultuurcentrum gebouwd werd, was deze plaats een grote parking. Ik herinner me vooral het jaarlijkse bal van de burgemeester. De oude garde verbleef in het oude casino en de jonge garde in een tent. Dit heb ik nog meegemaakt als 20-jarige of jonger. De infrastructuur is nu natuurlijk véél beter. In de feestzaal hier in het Casino vinden veel mooie feesten plaats. Het is een fijne zaal met mooie herinneringen.

Rita: We mogen terecht trots zijn dat het cultuurcentrum in Koksijde staat, want in principe kwam Veurne die eer toe.

Jan: Inderdaad, de subsidies voor culturele centra werden normaal toegekend aan centrumsteden, wat in ons geval dus Veurne was. Ik heb er destijds als Vlaams parlementslid mee voor helpen zorgen dat er een amendement goedgekeurd werd dat ook naburige steden die rol konden overnemen indien de centrumstad het niet deed. Koksijde nam die taak graag op zich (glimlacht).

Zijn er specifieke voorstellingen uit die hele lang lijst die een gevoelige snaar raakten?

Rita: Elk jaar kom ik naar het concert van onze Harmonie kijken, het is altijd de moeite waard. We moeten ambitieus durven zijn, maar zeker onze lokale talenten niet vergeten. Daarom vind ik het belangrijk jaarlijks op het concert aanwezig te zijn.

Stéphanie: Ik ben een muziek- en humorliefhebber, daarbij denk ik meteen aan Kommil Foo waarin die twee genres heel mooi samenkomen. Naar hun voorstellingen probeer ik altijd te komen. Ze komen dit seizoen ook terug! Absynthe Minded is al een hele tijd geleden, maar herinner ik mij nog heel goed. Onlangs heb ik intens genoten van een minder bekende naam, op aanraden van directeur Veerle Decroos. Roos Rebergen was een heel fijne artieste. Ik was aangenaam verrast!

Jan: In het begin woonde ik zowat alle voorstellingen bij. Ja, ik ben een veelvraat op dat gebied.

Herwig: Een deel van de programmatie lag me soms minder. Ik ben op zich geen cultuurbeest en vond dat we af en toe een échte publiekstrekker moesten hebben, zo eentje waarmee je gegarandeerd uitverkoopt. Ik kom de laatste jaren iets minder naar voorstellingen maar dit seizoen heb ik een ticket voor Kommil Foo!

Rita: Het vraagt durf van het bestuur en het team om dingen in te plannen die mensen niet kennen, ook al is het voor een beperkt publiek. Het is belangrijk een evenwicht te behouden, maar zeker ook stukken te brengen waarmee je uitdaagt. Het is echt belangrijk dat je iets hebt voor ieders smaak, daar hamer ik op.

© Gijs Sohier
Jan: De Jazzlabs zijn voor mij, en voor het Casino, een vaste waarde. Ik ondersteun het zelf en nodig ook wat mensen uit. Met jazz trek je natuurlijk geen volle zalen, desalniettemin is het een echte meerwaarde. Als je moeilijke dingen programmeert, pikken mensen uit de wijde omgeving dit ook op, het zet het cultuurcentrum ook buiten Koksijde op de kaart.

 

Rita: Klopt. Nog een hele mooie aanvulling op het programma zijn de concerten ‘Klassiek Op Zondag’ die op de site van Ten Bogaerde plaatsvinden. Het is wat intiemer wegens de beperkte capaciteit. Ik probeerde bewust deze concerten bij te wonen.

Schepen Vollon, hoe kijkt u terug op uw jaren als schepen? De echte beginjaren van het CasinoKoksijde.

Herwig: De jaren voor het Casino waren als de prehistorie! Er was eigenlijk niets. We moesten bovendien een cultuurbeleid ontwikkelen met weinig middelen. Na twee jaar waren wij één van de eerste gemeentes om een cultuurbeleidsplan klaar te hebben, dat was een hele prestatie waarop we terecht fier mochten zijn. Het cultuurcentrum is een belangrijke pijler, maar cultuur is natuurlijk breder dan alléén het cultuurcentrum. Aan die beginjaren heb ik echt mooie herinneringen. In het begin moesten we alles zelf bedenken én doen. Op termijn ontstond een fantastisch team, tot op de dag van vandaag. Als schepen van Cultuur kon ik beginnen met een blanco blad. Dat was een uitdaging maar meteen ook heel erg fijn.

Jan: Cultuur viel vroeger meer samen met toerisme. In 1996 werd de cultuurdienst opgericht door Ann-Sofie Beun. Vanaf dan kwam er een apart cultuurbeleid. Ann-Sofie is ondertussen hoofd van Vrije Tijd.

Elk van jullie legde zijn eigen accenten en had zijn eigen stokpaardjes. Hoe hebben jullie elk jullie stempel gedrukt op de dagelijkse werking van het cultuurcentrum?

 

Herwig: In de eerste plaats door te faciliteren. Mijn visie was dat je het team die er zit de kans moet geven om er te werken met de nodige vrijheid. Ik ga hun creativiteit niet besnoeien, want ik ben maar een simpele dokter en ken niet zoveel van cultuur als zij (lacht). Mijn rol als schepen was om die bevlogen mensen te motiveren en de kans te geven om hun cultuurbeleid te realiseren. Daarnaast vond ik het als schepen ook belangrijk aanwezig te zijn op tentoonstellingen en culturele evenementen. Het lijkt banaal, maar zo ondersteun je alle medewerkers én artiesten.

Rita: Ik heb 3 jaar het geluk gehad om schepen van Cultuur te zijn. Ik heb als schepen vooral geprobeerd om de ploeg van het Casino, die al jarenlang het beste van zichzelf gaf, te bestendigen en indien mogelijk te bevorderen. Dat was niet altijd even makkelijk en je moet daarin vaak keuzes maken, maar ik ben heel blij dat we dit hebben kunnen doen. Zo kan je het goeie team zoveel mogelijk bij elkaar houden en hen nog een duwtje in de rug geven. Als schepen moet je ook cultuur verdedigen in al z’n vormen. Wie er minder in geïnteresseerd is, vindt het vaak onnodig dat er geld naar cultuur stroomt. Maar dat heb je evengoed met bijvoorbeeld sportinfrastructuur of een bibliotheek. Wil dat dan zeggen dat je daar niet moet in investeren? Absoluut niet. Het is iets dat we moeten blijven verdedigen bij de bevolking en het schepencollege. Cultuur vormt een meerwaarde voor onze gemeente en daar moeten we in blijven groeien.

Jan: Als schepen van Cultuur moet je vooral het beleid dat gevoerd wordt, verdedigen in het schepencollege. Want in het college is het soms ook een strijd van prioriteiten. De budgetten zijn beperkt en er moeten keuzes gemaakt worden. Zo simpel is het. Ons cultuurcentrum heeft altijd een mooi, gevarieerd programma en als schepen van Cultuur ging ik er echt voor. Cultuur is een meerwaarde voor een gemeente en uiteindelijk krijg je een schepencollege wel in dat verhaal mee.

© Gijs Sohier

Stéphanie: Ik ben pas één jaar schepen van Cultuur, dus het is voor mij nog allemaal nieuw. Het is alvast een hele verrijking om met deze materie bezig te zijn. Je werkt samen met een team in twee richtingen en bouwt vertrouwen op. Voor ons als schepen is dat een taak die erbij komt naast onze andere job, dus het is soms een kwestie van time management (de andere knikken). Ik kan samenwerken met een gedreven cultuurteam dat de naam van Koksijde als cultuurgemeente alle eer aandoet.

 

Schepen Anseeuw, jij bent de huidige schepen van Cultuur en zal de 20ste verjaardag van het cultuurcentrum mee vorm geven. Intussen is het cultuurcentrum een gevestigde waarde in het culturele landschap van de Westhoek en de Westkust met jaarlijks gemiddeld 50.000 bezoekers voor het eigen én gastprogramma. Hoe zie je het cultuurcentrum evolueren in de toekomst?

Stéphanie: Goh, het gebouw is heel druk gefrequenteerd. Het ziet er voor de bezoeker nog redelijk ok uit, maar wij komen ook vaak achter de schermen en merken dat er blijvend geïnvesteerd moet worden. Er is een serieuze inhaalbeweging nodig op technisch vlak, maar ook voor de infrastructuur waar we de artiesten ontvangen. Daar is er nog werk om relevant te blijven. Los daarvan moeten we blijven een gevarieerd programma aanbieden, de Jazzlabs of dansvoorstellingen zijn daar goeie voorbeelden van. Niet de populairste genres, maar broodnodig in een gevarieerd programma. We gaan ook soms buitenshuis en bieden voor mensen in bijvoorbeeld assistentiewoningen voorstellingen aan. Dat was telkens een groot succes. We onderzoeken ook de mogelijkheid om zelf een voorstelling te streamen zodat minder mobiele mensen ook van thuis uit kunnen genieten van cultuur. We moeten cultuur zo breed mogelijk opentrekken en daar zullen we blijven op inzetten. Uiteraard moeten we ook in het cultuurcentrum zelf een mooi programma blijven neerzetten. Cultuur kan en mag zeker nog uitbreiden hier in Koksijde, zodat er nog meer mensen kunnen genieten van onze mooie culturele programma’s!

Hebben jullie tenslotte een wens voor de jarige?

Jan: Voorstellingen kunnen programmeren zonder het (beperkte) budget van cultuur te moeten gebruiken. Dit doen we nu al door samenwerking met externe organisatoren zoals bijvoorbeeld Concertevents.be. Daarnaast zouden toerisme en cultuur meer moeten kunnen samenwerken. Misschien moet er nagedacht worden over een schepen voor beiden.

Stéphanie: Toerisme en cultuur proberen hun programma nu meer op elkaar af te stemmen. Zoiets is niet altijd evident, maar ze doen hun best! We gaan hen daarin steunen en ik hoop dat we zo een heel breed en gevarieerd programma kunnen blijven aanbieden.

Rita: Samenwerkingen met UGent, gemeentelijke musea en kunstencentrum Ten Bogaerde blijven behouden en verder uitwerken! Dat is een wens naar de toekomst toe. Het team dat er zo geëngageerd werkt, moet blijvend ondersteund worden, zodat ze hier graag blijven werken en we hun know-how bij ons kunnen houden.

Jan: Je merkt dat het team hier met hart en ziel werkt en dat gevoel kunnen we best bewaren door met hen samen te werken en naar hun ideeën te luisteren.