Choreograaf Jan Martens begeeft zich voor de eerste keer voluit op de grote scène. Met een supercast van zeventien dansers tussen 17 en 70 jaar brengt hij een ode aan burgerlijke ongehoorzaamheid op een soundtrack van historische en hedendaagse protestliederen. Het zeventienkoppige atypische ‘corps de ballet’ verbeeldt de kracht die schuilt in uit de pas lopen. Meeslepend, hoopvol, ontroerend maar bovenal relevant.
any attempt will end in crushed bodies and shattered bones werd een overdonderend succes op de laatste editie van het Festival d'Avignon. De Standaard schrijft: “De dansers van Jan Martens kregen in Avignon een minutenlange staande ovatie. Terecht: wat een zinderende dansvoorstelling, nu eens intiem, dan voluit extatisch.”
choreografie Jan Martens ǀ met Ty Boomershine, Truus Bronkhorst, Jim Buskens, Zoë Chungong, Piet Defrancq, Naomi Gibson, Kimmy Ligtvoet, Cherish Menzo, Steven Michel, Gesine Moog, Dan Mussett, Wolf Overmeire, Tim Persent, Courtney May Robertson, Laura Vanborm, Loeka Willems en - afwisselend – Pierre Bastin, Georgia Boddez, Zora Westbroek (op tournee), Lia Witjes-Poole, Abigail Aleksander, Maisie Woodford, Simon Lielievre, Solal Mariotte (understudies) en Baptiste Cazaux (originele cast) ǀ artistieke assistentie Anne-Lise Brevers ǀ lichtontwerp Jan Fedinger ǀ kostuumontwerp Cédric Charlier ǀ outside eyes Marc Vanrunxt, Renée Copraij, Rudi Meulemans & Siska Baeck ǀ tekst fragment uit SPRING © 2019, Ali Smith, gebruikt met toestemming van The Wylie Agency (UK) ǀ Limited muziek Henryk Górecki, Max Roach & Abbey Lincoln, Kae Tempest ǀ technische leiding Michel Spang ǀ met steun van de Vlaamse overheid, de stad Antwerpen, Tax Shelter van de Belgische federale overheid via Cronos Invest ǀ een organisatie van Le Bateau Feu - Scène Nationale Dunkerque
Winnaar Grand Prix Best Performance & Politika prize for Best Direction