Eigen Kweek – en dan bedoelen we niet het TV-programma over de familie Welvaert uit Heuvelland – is een project dat jonge podiumkunstenaars en aspirant zakelijk leiders ‘een duwtje’ geeft. In november streken de jonge makers (Marius Lefevere, Senne Vanderschelden en Jef Van der Bught) vier dagen lang neer in CasinoKoksijde om hun voorstelling verder te ontwikkelen. Al het jong geweld werd begeleid door Margaux Cauliez, die de zakelijke kant voor haar rekening neemt.
‘Silly Symphonies’ is een woordeloze voorstelling vol geluid. Dat vraagt om wat uitleg…
Heren, hoe zijn jullie bij Eigen Kweek terecht gekomen?
Senne: We kenden het concept al even en hadden al plannen om de vorige editie deel te nemen, maar na wat aanmoedigingen hebben we ons ingeschreven met het idee van deze voorstelling rond bruitage (stomme film voorzien van klank, nvdr). Eigen Kweek was het ideale platform omdat we ook op zoek waren naar wat begeleiding, naar ondersteuning.
Silly Symphonies is een reeks stomme Disney filmpjes uit de jaren 30 waarvan de klankband vol gekke geluidjes misschien nog bekender is dan de filmpjes. Was dit de inspiratiebron voor de voorstelling?
Marius: Ja, dat heb je eigenlijk goed gezien. De klankband van die filmpjes is héél aanwezig. De manier van werken om de geluidsband te maken (bruitage) in die filmpjes was grensverleggend. In één lange take werden alle geluidjes live gespeeld en opgenomen. Dat vormt eigenlijk de kiem van onze voorstelling.
Jef: De vorige voorstelling die we samen maakten was ook woordeloos. En deze twee fijne heren toonden me toen al beeldmateriaal van de opnames van die klankband bij Silly Symphonies. Daar zie je dat de bruiteurs dezelfde slapstick handelingen uitvoeren als de animatiefiguren. En dat bracht ons op het idee van onze eigen Silly Symphonies.
Een hoorspel waar je ook naar kijkt dus?
Marius: Achter die ene zin zijn we eigenlijk al een tijd op zoek! (lacht)
Senne: Het auditieve is het belangrijkste aspect, maar we voelden al snel dat we het ook visueel moesten voorstellen. We creëren verbeelding vanuit het geluid maar om de toeschouwer echt mee te nemen, maken we het ook theatraal en visueel.
En je eigen fantasie vult aan wat je op het podium ziet?
Jef: Klopt. De verbeelding maakt inderdaad een groot deel uit van de voorstelling. En dat maakt dat de belevenis voor iedereen ook anders is. Waar ik in gekraak een deinend schip hoor, hoort iemand anders een deur die opengaat. Je grijpt terug naar je eigen herinneringen en fantasie. Daarom zijn we hier en daar bewust de cliché beelden gaan opzoeken zodat iedereen weer kan aanhaken. Dat laat ruimte voor eigen invulling maar zorgt toch dat de grote lijnen duidelijk zijn.
Al plannen voor na deze Eigen Kweek tournee?
Marius: Omdat er bij deze voorstelling geen taalbarrière is, zijn we heel benieuwd hoe dit in het buitenland onthaald zou worden.
Jef: Op zich zijn we alle drie individueel met heel uiteenlopende dingen bezig, maar ik ben er van overtuigd dat die elkaar in de toekomst weer zullen kruisen. Op welke manier dat zal zijn, is nu nog een raadsel, maar we zien elkaar nog terug.
Senne: Zeker!
Margaux, Naast het artistieke luik van Eigen Kweek, is er ook een ‘zakelijk’ luik. En daar kom jij in beeld. Hoe kwam je bij Eigen Kweek terecht en wat is jouw rol?
Margaux: Dit is best een omslachtige uitleg… Zelf ben ik eigenlijk theatermaker en speler, ik zit nu in mijn laatste jaar drama aan de Luca School of Arts. Twee jaar geleden heb ik voor het eerst de productie op mij genomen van Mater, een voorstelling van Femke Van der Steen. Op de selectiedag, waar een zakelijk leider wordt gekoppeld aan een maker, leerde ik de heren van Silly Symphonies kennen en was geïntrigeerd door hun pitch. Zij hadden interesse om met mij samen te werken en ik ook met hen.
Als aspirant zakelijk leider sta je in voor het zakelijke aspect van een voorstelling, zorgen dat het financiële plaatje klopt, communicatie met de cc's en betrokken partijen, contracten opmaken,... Achter de schermen ervoor zorgen dat een voorstelling kan uitgevoerd worden.
Waar zie je jezelf in de toekomst? Waar komen we Margaux binnen tien jaar opzoeken voor een vervolginterview?
Margaux: Geen enkel idee (lacht) Ik had vroeger nooit gedacht dat het zakelijke mij zo zou interesseren. Momenteel vind ik de combinatie van zelf spelen en productie of zakelijke leiding doen ideaal. Ik hou van de afwisseling en het uitbreiden van ervaringen, dus ik hoop nog veel ervaring op te doen als zakelijk leider (maar zeker ook zelf te blijven maken en spelen :))