Programma
Muzikanten zijn er na lange tijd in isolatie op gebrand om hun nieuwe creaties op het publiek los te laten. Spontane improvisatie en interactie is waar het in deze reeks van jazzconcerten over gaat. Wouter nodigt hiervoor drie verschillende formaties uit met enkele Belgische topmuzikanten als special guests.
Elena La Grulla is een gevestigde waarde als flamencodanseres. Vanaf haar tiende jaar start ze met flamencolessen. Op haar zeventiende verhuist ze naar Madrid en wordt ze kind aan huis bij de Academia de Flamenco ‘Amor de Dios’. Elena heeft een zeer nauwgezette dansstijl én heeft een indrukwekkend ritmegevoel (compás). Haar dans weerspiegelt een integere persoonlijkheid met een buitengewone energie en emotionaliteit.
Stef Kamil Carlens (dEUS en Zita Swoon oprichter) klinkt als herboren. Met zijn eerste soloplaat ‘Stuck In The Status Quo’ maakte hij in 2017 zijn succesvolle rentree in het popcircuit als soloartiest. In 2019 verscheen de opvolger ‘Making Sense Of Infinity ’, opnieuw warm onthaald door pers en publiek.
De Brusselse pianist Kim Van den Brempt brengt een origineel programma waarbij 5 componisten uit de Lage Landen in dialoog treden met Philip Glass, het icoon van de minimalistische muziek.
Ionesco is de meester van het absurde theater. Toch is het geen surreële onzin. De personages communiceren op een ongewone, soms waanzinnige manier. Het overstijgt het alledaagse en is net daardoor veelzeggend. ‘De koning sterft’ is één van Ionesco’s laatste werken
Samen met drie kompanen vertaalt circus- en danskunstenaar Alexander Vantournhout het absurde universum van de Russische schrijver Daniil Charms naar een voorstelling vol acrobatische hoogstandjes.
In ‘TATTARЯATTAT!’ staan soorten en enkelingen op, onder, tussen, naast, boven, voor, achter of tegenover elkaar; plank treft balk, vrouw knalt op zichzelf, groot slaat klein gade. abstract kletst met zijn evenbeeld, of hassebast met concreet. hoe klinkt blauw? wat doet plat? met hoeveel is stevig?
In ‘TATTARЯATTAT!’ staan soorten en enkelingen op, onder, tussen, naast, boven, voor, achter of tegenover elkaar; plank treft balk, vrouw knalt op zichzelf, groot slaat klein gade. abstract kletst met zijn evenbeeld, of hassebast met concreet. hoe klinkt blauw? wat doet plat? met hoeveel is stevig?
Dunya staat op het punt om ouder te worden dan haar zus Dido ooit is geweest. Die moest zo nodig een eind aan haar leven maken op haar zestiende. De avond voordat ze haar Sweet Sixteen feest gaat vieren, duikt ze nog één keer in de dagboeken van haar zus.
Dunya staat op het punt om ouder te worden dan haar zus Dido ooit is geweest. Die moest zo nodig een eind aan haar leven maken op haar zestiende. De avond voordat ze haar Sweet Sixteen feest gaat vieren, duikt ze nog één keer in de dagboeken van haar zus.
Corsicaanse polyfonie. Een unieke blend van polyfone zang, mediterrane klanken en een indrukwekkende waaier aan instrumenten: dat is de toverformule van L’Alba.
‘Drumming’ (1998) is zonder twijfel één van Anne Teresa De Keersmaekers meest fascinerende choreografieën: een ononderbroken, overrompelende groepsdans die een visueel antwoord formuleert op de krachtige minimalistische percussiepartituur van Steve Reich.
An Pierlé neemt plaats achter de piano en zingt, maar ze waagt zich ook aan trompet. Hendrik Lasure gebruikt zijn synthesizer als klankgenerator en speelt met ritmische loops, terwijl drummer Casper Van de Velde inzet op verbeelding en kleurrijke ritmes. Sluitstuk en wildcard van de band is multi-instrumentalist Koen Gisen op sax, basklarinet en gitaar.
Cassiel Gaube creëert een trio dat de rijke woordenschat van house dance in een reeks études onderzoekt. Hij zet zo het bewegingsonderzoek uit zijn solo ‘Farmer Train Swirl – Étude’ verder. De dansstijl – die in de vroege jaren ’80 in de underground clubs van Chicago en New York ontstond – is een mengeling van hiphop, salsa en tapdance.
Een avontuurlijk parcours langsheen diverse muzikale samenwerkingen, het album ‘For The Beauty Of Confusion’ en de monsterhit ‘Zoutelande’ met de band BLØF bracht haar bij de release van ‘Lost In Time’. Een album waarvoor ze samen met Joost Zweegers 10 pareltjes bij elkaar schreef. De bloedmooie songs zijn helemaal haar ding en radio, tv en pers zijn unaniem: het is een fantastisch, tijdloos album en haar stem blijft pure magie.